Tajuk 4 :Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu

Pengenalan
  • Internet mempunyai kesan yang positif dan negatif terhadap pengajaran dan pembelajaran,
  • Pengguna perlu melakukan penilaian dan pemilihan terhadap bahan-bahan yang ingin digunakan malah langkah penyesuaian juga perlu jika sesuatu bahan sumber maklumat itu mengandungi gabungan unsur yang sesuai dan yang tidak sesuai.
Kemahiran dalam bahasa melayu

Sebelum mendapatkan bahan di internet, guru perlu mengetahui beberapa kemahiran yang terdapat dalam Bahasa Melayu bagi memudahkan pencarian bahan. Kesinambungan ini perlu supaya pengajaran menjadi lebih berkesan, menarik dan bersesuaian dengan aktiviti pengajaran.
  1. Kemahiran berbahasa
  2. Kemahiran Bernilai Tambah
  3. Kemahiran TMK
  4. Kemahiran Berfikir
  5. Kemahiran masa Depan
  6. Kemahiran Kontekstual
  7. Kemahiran Belajar Cara Belajar
Faktor-Faktor Pemilihan Bahan di Internet
  • Sumber
Jumlah bahan sumber yang terlalu banyak
  • Bebas
Kebebasan menerbitkan bahan sumber di internet
  • Kesahan
Bahan tidak memerlukan pengesahan

Aspek-Aspek Penilaian Pemilihan Bahan Bahasa Melayu

Kewibawaan
  • Dinilai melalui kewibawaan penulis atau pengendali lawan web berkenaan.

Kewajaran
  • Merujuk kepada pendapat yang seimbang tentang maklumat.

Ketepatan
  • Merujuk kepada fakta, tarikh dan maklumat yang mengiringi sesuatu bahan sumber samada ditulis dengan betul atau tidak.

Sokongan
  • Kejalasan sumber rujukan yang telah digunakan oleh penulis bahan sumber itu.


Kepentingan Selepas Memilih Bahan Internet

Guru perlu mengambil beberapa langkah yang penting sebelum mengambil bahan untuk dijadikan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.

URL 
• Guru perlu mendapatkan URL bahan supaya mudah mendapatkan sumber rujukan bahan.

Isi
• Menentukan kewajaran dan kesahan isi bahan yang didapatkan sebelum digunakan.

Semak
• Guru meyemak ejaan dan kesalahan yang perlu dibetulkan.


Bahan Internet Untuk P&P Bahasa Melayu Ini Sering Dipilih Bagi Pemilihan Seperti Berikut:
Ò  Bahan sastera
Ò  Bahan tatabahasa
Ò  Bahan bidang ilmu lain

Bahan Sastera

Bahan sastera merupakan bahan yang sering digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Bagi mendapatkan proses P&P yang berkesan, guru perlulah memilih bahan-bahan yang bersesuaian dengan tahap pembelajaran umur murid-murid mereka.  Kriteria-kriteria tertentu perlulah diambil kira agar guru tidak tersalah memilih bahan yang ingin digunakan.

Jenis-Jenis Sastera
Ò  Pantun
Ò  Sajak
Ò  Seloka
Ò  Gurindam
Ò  Cerita Pendek
Ò  Syair

Unsur-unsur yang terdapat dalam kesusteraan ialah seperti:

Bahan Tatabahasa
  •   Bahan tatabahasa sering digunakan oleh guru untuk menjalankan latihan pengajaran.
  • Kebiasaannya murid-murid sudah menguasai atau mengetahui bab yang dipelajari sebelum diberikan latihan tatabahasa ini.
  •  Hal ini kerana, pengajaran langsung daripada guru berkaitan tatabahasa lebih berkesan

Jenis-Jenis Bahan Tatabahasa
1.    Kata Nama
2.    Kata Kerja
4.    Peribahasa

Bahan Bidang Ilmu lain 
  • Merujuk sukatan pelajaran Bahasa Melayu, Konsep 5P yang diperkenalkan telah memberikan peluang kepada guru untuk menjalankan pengajaran dan pembelajaran merentas bidang ilmu yang lain.
  • Pemilihan bahan ini haruslah berkaitan atau berkesinambungan dengan pengajaran Bahasa Melayu.

Jenis Bidang Ilmu Lain




No comments:

Post a Comment

Followers